Úvodní evokační a organizační část
“Představení“ postavy Harryho Pottera - přibližně 14 dní před zahájením vlastního projektového dne jsme věnovali 1 hodinu literatury rozhovoru a diskusi o autorce a o postavě Harryho Pottera. V následující hodině cizího jazyka děti překládaly dopis od Harryho Pottera (viz příloha Dopis - aj a Dopis - nj) a byly seznámeny s projektem. Poté byly rozděleny do skupin a seznámeny se zadáním úkolů (viz příloha Úkoly). Byly vyzvány k tomu, aby se ve skupinách (podle zadání svých úkolů) domluvily, kdo přinese jaké pomůcky na projektový den. Na závěr bylo třeba, aby skupiny napsaly odpověď na Harryho dopis (AJ/ NJ).
Realizační část
Projektový den - harmonogram
8,00 - 8,30 - instrukce, stanovení pravidel, motivační rozhovor nad shromážděnými materiály, zodpovězení dotazů
8,30 - 10,45 - samostatná práce skupin, plnění zadaných úkolů, příprava na prezentaci
10,55 - 11,40 - prezentace výsledků práce jednotlivých skupin
12,00 - 12,45 - hodnocení a sebehodnocení práce skupin i jednotlivců
Další využití výstupů projektového dne:
Jde především o výstupy z cizího jazyka a zeměpisu, se kterými se pracovalo ještě v následujících hodinách, aby si shromážděné a zpracované informace mohli žáci zapamatovat a používali je i v jiném kontextu.
Závěrečná reflexe projektu
Velmi důležitá byla motivační hodina, při které se nám podařil vzbudit zájem žáků o připravovaný projekt. Žáci se začali aktivně zajímat o knihy s postavou H. Pottera (četba, plakáty, třídní nástěnka, kostýmy postav).
Na samotný den projektu se žáci velmi těšili. Při přípravě projektu jsme si neuvědomili, že úkoly jsou pro žáky velice široké a během projektového dopoledne jsme museli jednotlivé skupiny usměrňovat a vést správným směrem. Původní verzi jsme proto upřesnili a konkretizovali.
Děti byly s touto formou výuky spokojeny, učily se společné komunikaci, spolupráci, vzájemné toleranci, vyhledávání informací a prezentaci výsledků své práce.