Detail projektu či výukové aktivity
Voda, vzduch
Miniprojekt navazuje na přírodovědné znalosti z I. stupně. Cílem projektu je rozšířit tyto znalosti a začlenit průřezové téma Enviromentální výchova (tém. okruh: Ekosystémy, Základní podmínky života, Lidské aktivity a problémy životního prostředí, Vztah člověka k prostředí ). Žáci zhodnotí význam vody a vzduchu pro život na Zemi, zjistí z dostupných zdrojů příklady jejich znečišťování a navrhne způsoby omezování jejich znečišťování v nejbližším okolí.
Žáci se učí spolupracovat při vytváření projektu, vyhledávat informace, rozvíjet komunikativní, sociální a občanskou kompetenci a kompetenci k učení.
Autor(ři):
Ing. Ilona Kutová
Škola:
Základní škola, ul.Mládežnická - Trutnov 2, Mládežnická 536
- (
Detail školy)
Další informace
Délka trvání:
více než jeden den
Věk:
13 - 15 let
Průřezová témata:
-
Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech (VMEGS)
-
Environmentální výchova (EV)
Předměty:
-
Matematika
-
Zeměpis
-
Přirodopis
-
Chemie
Dovednosti:
- Kompetence k učení
- - podpora vyhledávání a třídění informací u žáků, tvorba prezentací
- - podpora sebehodnocení
- - cíle učení vysvětlí na příkladech z běžného života
-
- Kompetence komunikativní
- - umožní spolužákům spolupracovat při řešení úloh
- - vedeme žáky k prezentaci své práce a k obhajobě názoru
-
- Kompetence sociální
- - rozvíjíme schopnost spolupracovat ve skupině
- - vedeme žáka k uvědomění si role ve skupině a k hodnocení vlastního přínosu pro skupinu
-
- Kompetence občanské
- - vedeme žáka k pochopení nutnosti péče o ŽP
Oborové cíle:
- - poznává druhy ekosystémů
- - popisuje základní podmínky života
- - uvědomuje si souvislost mezi lidskými aktivitami a problémy životního prostředí
- - zkoumá vztah člověka k prostředí
- - počítá s procenty (chemické složení směsí)
Popis projektu či výukové aktivity
Motivační část
V rámci vyučovacích hodin Chemie, Přírodopis (1.-2. čtvrtletí), exkurze (2.čtvrtletí) dle možností (čistírna odpadních vod a úpravna pitné vody nebo přehrada Les Království), hlavní prezentace pro spolužáky a žáky 7.ročníku (prosinec).
výklad pojmů, videoprojekce, vyhledávání informací (odborná literatura, internet), skupinová práce (třídění informací, prezentace)
Dělení do skupin: Smíšené max. čtveřice
Aktivity: - seznámení s projektem, rozdělení témat a žáků do skupin, V-CH-D + pětilístek
- seznámení s kritérii hodnocení
Realizační část
- třídění informací
- prezentace ve třídě a odstranění nedostatků
- hlavní prezentace
- exkurze do úpravny pitné vody nebo ČOV
Evaluační část
sebehodnocení žáků
- posuzují, co se jim podařilo, co je potřeba příště vylepšit
- jak práce probíhala, jak příště řešit problémy, které se vyskytly
kritéria spolupráce
- úroveň zpracování přidělené části úkolu v rámci skupiny
- dodržení dohodnutého termínu na zpracování své části úkolu
- podíl na grafickém zpracování výstupu
- podíl na prezentaci
- ohodnocení práce ostatních členů skupiny
kritéria dovednosti vyhledávat informace
- žák vybere ke své části tématu 5 nejdůležitějších informací
- text z internetu nebo encyklopedie parafrázuje (využije vlastních slov)
- vysvětlí všechny termíny, které v textu použije
- text žák doplní alespoň o 2 zajímavosti k dané části tématu
kritéria komunikativní kompetence
- prezentace trvá alespoň 3 minuty
- prezentují alespoň 2 žáci
- prezentace začíná oslovením publika a končí poděkováním
- v průběhu prezentace položí posluchačům alespoň 1 otázku k danému tématu
vyhodnocení projektu
- v hodině CH: hodnocení prezentace, klasifikace PL V-CH-D, test
- v hodině Př: hodnocení prezentace, klasifikace PL V-CH-D, test
Pomůcky cíle:
- - informační zdroje (učebnice, encyklopedie, internet)
- - PC a dataprojektor
- - vyčlenění 2 vyučovacích hodin na prezentace v kinosále
Přílohy
fotodokumentace
Poslední aktualizace 06.10.2011, staženo 3074x
fotodokumentace
Poslední aktualizace 06.10.2011, staženo 3035x
fotodokumentace
Poslední aktualizace 06.10.2011, staženo 2909x
Komentáře