Pro vstup do eLearningového kurzu je nutné přihlásit se.


Detail projektu či výukové aktivity

Jaká bude naše školní knihovna?

Žáci se aktivně zapojí do řešení problému, jak nejlépe uspořádat školní knihovnu v nových prostorách základní školy. Pokusí se (spolu s učiteli) řešit otázku: „Zda knihovnu, nebo studovnu?“ Budou navrhovat nová řazení, členění a značení jednotlivých oddílů tak, aby zde vznikla přehledná a snadná orientace pro různé věkové skupiny žáků. Zamyslí se nad výpůjční dobou, pravidly a řádem v knihovně. Navrhnou, jak by mohla probíhat dobrovolná, dlouhodobá pomoc žáků na uspořádání nové knihovny a také jak by se sami mohli účastnit výpomoci při provozu knihovny v průběhu školního roku.

Vložil(a):
Autor(ři):
Eva Cílková
Škola:
Základní škola Litvínovská - Praha 9, Litvínovská 500 - (Detail školy)
Hodnocení:
(1 hlas)

Další informace

Délka trvání: více než jeden týden
Věk: 13 - 15 let
Průřezová témata:
  • Osobnostní a sociální výchova (OSV)
  • Mediální výchova (MeV)
Předměty:
  • Český jazyk
  • Občanská nauka
  • Pracovní činnosti
Dovednosti:
  • rozvíjet samostatnou práci i kooperaci ve skupině
  • rozvíjet schopnost rozvrhnout si svoji práci
  • rozvíjet schopnost vyhledávat, třídit a vyhodnocovat informace
  • analyzovat svoje pozorování
  • vytvářet návrh, plánovat
  • řešit problém
Oborové cíle:
  • získat poznatky, informace o veřejné knihovně z exkurze – pozorování, dotazy, diskuze
  • hodnotit a porovnávat uspořádání veřejné knihovny, pořizovat zápis
  • ve skupině připravit návrh možného řešení
  • řešit daný problém vlastní školní knihovny

Popis projektu či výukové aktivity

Úvodní evokační a organizační část

Exkurze:
Ústřední městská knihovna Praha
Malá pobočka městské knihovny Praha1, ul. Dittrichova
Základní škola v Praze 9 – Čakovice (zde mají hlavně studovnu)
Na navštívených místech si všímej:
1. atmosféry, co tě upoutá na první pohled
2. zaměř se na členění, označení, orientaci
3. vyhledej si jednu knihu z poezie, prózy, odbornou publikaci
4. zda jsou zastoupeny cizojazyčné publikace
5. najdi knihy, které by se ti hodily k výuce do předmětů
6. jak se knihovna aktualizuje
7. zda je možné si půjčit audio-materiály – a z jakých oblastí konkrétně
8. výpůjční doby, sankcí za ztrátu
9. jaké aktivity navíc se v knihovně dějí
10. chybí ti něco - co bys doplnil/a

Realizační část

A) zpracování poznatků z exkurze
- práce ve skupinách
- diskuze nad získanými poznatky z veřejné knihovny

B) návrhy řešení
- porovnávání prostoru – místa
- návrhy uspořádaní knih nad plánkem knihovny ve skupinách (možnost vyhlášení soutěže – nejlepší řešení)
- příprava dílčích kroků uspořádání nové knihovny

C) začátek realizace
- označení jednotlivých oddílů
- první práce s knihami
- výběr, členění, označování

D) pokračování v práci s knihami, agenda knih – dlouhodobý projekt
- postupná práce na uspořádání knihovny
- práce na agendě knih
- pravidla a řád knihovny-studovny
- informační portál pro žáky

Závěrečná reflexe projektu

Reflexe, hodnocení je průběžné v každém kroku realizace.

Zaujal mě projekt – je prospěšný – pro koho?
Je náročný? V čem? (na soustředění, na týmovou práci na množství informací, zpracováním poznatků?)
Co mně přináší nového? Učím se při něm něco zajímavého?
Daří se plnit zadaný úkol? Dovedeme ho společně do zdárného konce?
Je naše týmová práce úspěšná? Je možné zlepšit postup práce?
Jak naplánovat další kroky - postup?


Pomůcky cíle:
  • čtvrtky
  • fixy
  • tiskárna

Přílohy

Powerpointová prezentace projektu

Poslední aktualizace 14.05.2009, staženo 3000x

Komentáře

Počet komentářů: 0 Zobrazit komentáře