Detail projektu či výukové aktivity
Jaká bude naše školní knihovna?
Žáci se aktivně zapojí do řešení problému, jak nejlépe uspořádat školní knihovnu v nových prostorách základní školy. Pokusí se (spolu s učiteli) řešit otázku: „Zda knihovnu, nebo studovnu?“ Budou navrhovat nová řazení, členění a značení jednotlivých oddílů tak, aby zde vznikla přehledná a snadná orientace pro různé věkové skupiny žáků. Zamyslí se nad výpůjční dobou, pravidly a řádem v knihovně. Navrhnou, jak by mohla probíhat dobrovolná, dlouhodobá pomoc žáků na uspořádání nové knihovny a také jak by se sami mohli účastnit výpomoci při provozu knihovny v průběhu školního roku.
Škola:
Základní škola Litvínovská - Praha 9, Litvínovská 500
- (
Detail školy)
Další informace
Délka trvání:
více než jeden týden
Věk:
13 - 15 let
Předměty:
-
Český jazyk
-
Občanská nauka
-
Pracovní činnosti
Dovednosti:
- rozvíjet samostatnou práci i kooperaci ve skupině
- rozvíjet schopnost rozvrhnout si svoji práci
- rozvíjet schopnost vyhledávat, třídit a vyhodnocovat informace
- analyzovat svoje pozorování
- vytvářet návrh, plánovat
- řešit problém
Oborové cíle:
- získat poznatky, informace o veřejné knihovně z exkurze – pozorování, dotazy, diskuze
- hodnotit a porovnávat uspořádání veřejné knihovny, pořizovat zápis
- ve skupině připravit návrh možného řešení
- řešit daný problém vlastní školní knihovny
Popis projektu či výukové aktivity
Úvodní evokační a organizační část
Exkurze:
Ústřední městská knihovna Praha
Malá pobočka městské knihovny Praha1, ul. Dittrichova
Základní škola v Praze 9 – Čakovice (zde mají hlavně studovnu)
Na navštívených místech si všímej:
1. atmosféry, co tě upoutá na první pohled
2. zaměř se na členění, označení, orientaci
3. vyhledej si jednu knihu z poezie, prózy, odbornou publikaci
4. zda jsou zastoupeny cizojazyčné publikace
5. najdi knihy, které by se ti hodily k výuce do předmětů
6. jak se knihovna aktualizuje
7. zda je možné si půjčit audio-materiály – a z jakých oblastí konkrétně
8. výpůjční doby, sankcí za ztrátu
9. jaké aktivity navíc se v knihovně dějí
10. chybí ti něco - co bys doplnil/a
Realizační část
A) zpracování poznatků z exkurze
- práce ve skupinách
- diskuze nad získanými poznatky z veřejné knihovny
B) návrhy řešení
- porovnávání prostoru – místa
- návrhy uspořádaní knih nad plánkem knihovny ve skupinách (možnost vyhlášení soutěže – nejlepší řešení)
- příprava dílčích kroků uspořádání nové knihovny
C) začátek realizace
- označení jednotlivých oddílů
- první práce s knihami
- výběr, členění, označování
D) pokračování v práci s knihami, agenda knih – dlouhodobý projekt
- postupná práce na uspořádání knihovny
- práce na agendě knih
- pravidla a řád knihovny-studovny
- informační portál pro žáky
Závěrečná reflexe projektu
Reflexe, hodnocení je průběžné v každém kroku realizace.
Zaujal mě projekt – je prospěšný – pro koho?
Je náročný? V čem? (na soustředění, na týmovou práci na množství informací, zpracováním poznatků?)
Co mně přináší nového? Učím se při něm něco zajímavého?
Daří se plnit zadaný úkol? Dovedeme ho společně do zdárného konce?
Je naše týmová práce úspěšná? Je možné zlepšit postup práce?
Jak naplánovat další kroky - postup?
Přílohy
Powerpointová prezentace projektu
Poslední aktualizace 14.05.2009, staženo 4611x
Komentáře